Lui, lui en nog eens lui - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van maartjegoesafrika - WaarBenJij.nu Lui, lui en nog eens lui - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van maartjegoesafrika - WaarBenJij.nu

Lui, lui en nog eens lui

Door: Maartje Israël

Blijf op de hoogte en volg

03 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Observatory

Lieve allemaal,

Ja.. ik ben lui! Voornamelijk voor het bijhouden van mijn blog, voor de rest doe ik best veel. Ik slaap ook veel overigens. De eerste weken lag ik al tussen 21.00 en 21.30 te slapen, ik heb mijn slaap echt nodig om dag erna naar stage te kunnen. Stage loopt overigens super. Ik heb het enorm naar mijn zin en het begint echt al wat meer te rollen. Kinderen (her)kennen mij en ook de docenten begrijpen mijn plek wat meer. Hier en daar improviseren omdat ze dachten dat ik al een workout had bedacht, dat terwijl ik enkel kwam observeren..
Ik zit hier ondertussen al bijna 6 weken, maar de tijd vliegt!
Ik doe zoveel leuks en vergeet thuis best wel vaak!
Deze week is mijn stage dicht, SPRINGBREAK. Dus ben ik mee gaan kijken met Myrthe. Wat een verschil. Myrthe is al gewend aan de mentaliteit daar, maar voor mij was dit een wereld van verschil. Ik heb me verbaasd, doodgeschrokken en ook gelachen. Gisteren zag ik iemand verdrinken, ja écht.. Bij Myrthe haar plek zijn ze zo slim geweest om het zwembad alvorens de water restricties in gang waren gezet het bad te vullen, bij mij hebben ze dat helaas niet gedaan..
Ik zag daardoor wél een cliënt bijna verdrinken, hij was al af en toe met zijn kopje aan het zinken en keek hulpeloos naar iedereen aan de kant. De reactie van de Afrikanen is daarop easy going. Elkaar aan kijken, wie gaat hem helpen. Nu zette EINDELIJK iemand een stap en ging helpen (In Nederland zat nu al iemand in het water om hem te helpen hier werd die eerste stap pas gezet). In plaats van ernaartoe te rennen en het water in te springen gaan ze zijn naam roepen.. Vervolgens steken ze een hand uit waar die naar moest grijpen.In plaats van hem uit het water te halen trokken ze aan zijn arm, dreven hem naar het ondiepe en lieten hem nog lekker zwemmen in het water... De culturele verschillen zijn best wel enorm, gelukkig heb ik al geleerd hierom te lachen.

De laatste tijd heb ik veel gedaan, veel uiteten, cocktails en zo nu en dan een avondje opstap of sightseeing. Kaapstad is leuk, mooi, warm, maar soms zooooo koud. Zo lag ik gisteren nog met 33 graden met SUSHI op het strand, zo is het vandaag 16 graden bewolkt, wind en kans op regen.

Ik ben omdat ik het allemaal niet zo goed bij hou beetje vergeten wanneer ik wat heb gedaan, maar ik heb een rugby wedstrijd gezien! Ik wist niet wat de spelregels waren, maar uiteindelijk werd het best duidelijk! Daarna ben ik langs familie geweest voor herritage day, samen met Myrthe en Eline. Zo leuk om iedereen weer te zien, en drinken... Dat kunnen ze hier wel! Dag erna uitkateren dus, ik werd alleen al heel vroeg wakker want ik STONK zo erg naar de braai dat ik 3 keer mijn haren heb gewassen.

Vanwege Herritage day was de maandag vrij, wij zijn toen met een hele groep studenten naar Philippi geweest om daar een beeld te krijgen van de Townships en een organisatie die daar werkzaam is. Heel interessant en zeker de moeite waard, waarschijnlijk kennen jullie de naam Philippi wel vanwege het laatste nieuws...

Dit weekend zijn we flink op stap geweest, de donderdag sla ik vaker over omdat ik extra uren maak ivm vakantie op mijn school, vrijdag ga ik wél en wat een leuke avond!! Zaterdag eerst uitbrakken en daarna door naar AJAX, wij hadden kaartjes gekocht voor Ajax Cape Town - Cape Town City! Toch een beetje een thuisgevoel :) (haha). Leuke wedstrijd, helaas heeft Ajax verloren...
Zaterdag avond waren we thuis en hebben we bedacht om naar een beachclub feestje te gaan op zondag. Heerlijk weer en super genoten, helaas begint de maandag dan weer stage. Een beetje ingehouden en optijd naar huis, de mac donalds werkte alleen niet mee dus hebben we daar erg lang gestaan. Maar een Big Mac menu voor nog geen 3euro willen we allemaal toch.

Het aftellen is ook wel begonnen. Mama is er al over 16 dagen!
Ik kan niet wachten om haar te knuffelen (de stoopwafels en dropfruit winegums neem ik voor lief haha)

Ik zal proberen iets vaker te schrijven. Voor nu duik ik weer de literatuur in en ga ik verder met mijn studie!
Tot schrijfs!
Liefs M

  • 03 Oktober 2017 - 15:49

    Astrid:

    Hoi maartje zo te lezen gaat de tijd heel snel voorbij en doe je ook leuke dingen en lekker eten. Je kunt nu aftellen dat mama komt en dan kan je gezellig samen wat tijd door brengen. Dikke knuffel en ben benieuwd naar je volgende verhaal

  • 03 Oktober 2017 - 17:06

    Mieke:

    Hè Maartje,
    Leuk weer even wat te lezen, de beelden zien we regelmatig voorbij komen op Facebook

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Observatory

Actief sinds 12 Juli 2017
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 9626

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2017 - 17 Januari 2018

Stage Cape Town

Landen bezocht: